گیوه نوعی پاپوش سنتی ایرانی و دمپایی راحتی زنانه است که بخش رویه آن با الیاف پنبه ای بافته می شود و زیره آن نیز از چرم است که بیشتر در فصول گرم و خنک مصرف داشته است. در حال حاضر تنها در برخی از شهرستان‌ها و روستاها از آن استفاده می‌شود. گیوه راست و چپ ندارد و به‌دلیل استفاده از نخ و بافتی پارچه‌ای، پا در آن عرق نمی‌کندو این ویژگی ها باعث تشویق مشتری به خرید گیوه می شود. گیوه سنجان بعنوان یکی از صنایع دستی برتر استان مرکزی شناخته می شود در حال .حاضر  این محصول طرفدارن خاص خودش را دارد محصولی کاملا ایرانی با قدمت واصالت بالا که در سنجان اراک تولید می شود

پخش عمده گیوه سنجان

خصوصیات گیوه سنجانی

خصوصیات گیوه سنجانی

گیوه آجیده و دمپایی دستشویی جلو بسته ازجمله گیوه های سنتی است که در شهر سنجان در حومه اراک تولیدشده و از کیفیت خوبی برخوردار است.

این گیوه در نوع خود از بهترین گیوها می باشد و از مواد مرغوبی تشکیل می شود.

مواد مورداستفاده شامل : نخ يا پرك-park ،چرم نازك سنتي ( براي پشت پا)، چرم ضـخيم سـنتي ( بـراي زير پا)، چرم صنعتي (براي آستر پشت پاشنه)، نوار-nouar ) براي چسباندن به دور گيوه )، سريش و نوار آستر هستند.

استفاده از نخ پنبه ابی در این نوع گیوه باعث معروفیت آن شده و ویژگی خاصی به آن بخشیده است به نوعی که پا در آن عرق نمی کند. همچنین این گیوه دارای بند چرمی در قسمت انتهایی خود است که پوشیدن آن را ساده تر می کند و دیگر نیازی به پاشنه کش نخواهید داشت. همچنینگیوه‌های تخت آجیده، که کف تخت آن با نخ آج خورده است ازاستحکام زیادی و دوام بالایی برخوردارند.

انواع گیوه

انواع گیوه

گيوه ملكی یا گیوه بخیتاری: اين نوع گيوه  دارای رويه‌ای نفيس و گران قيمت بوده و نوك (پنجه) درازی دارد این نوع گیوه از لحاظ کیفیت یکی از بهترین انواع گیوه ها بوده که بیشتر با نام «گیوه ملکی» , شناخته می شود و عمده تولید آن  در شهرهای شهرکرد و بروجن صورت می پذیرد.

گيوه آجيده يا آجده : تفاوت اين گيوه با ملكي در اين است رويه‌ آن  درشت باف بوده و كف آن هم  تخت‌ چرمی بخيه‌دار می‌باشد.

گيوه تخت چرمی: اين نوع بسيار شبيه كفش‌های معمولی است و تخت آن چرمی مي باشد.

گيوه لته‌ای: تفاوت اصليش با ساير انواع گيوه دراين است كه درتخت آن تنها از تكه هاي كهنه پارچه كه در اصطلاح به  آن لته‌ای گويند ،استفاده مي شود.

گيوه تخت لاستيكی: نوعی گيوه درشت باف و ارزان قيمت است كه دارای زيره‌یلاستيكی مي باشد.

گيوه ابريشمی: نوعی گيوه تزئينی و تشريفاتی است كه تخت آن چرمی يا لاستيكی است اما بافت اين تخت بسيار ظريف مي باشد. همچنين رويه‌ اين نوع گيوه از نخ ابريشمی رنگين بافته می‌شود و گاهی نيز با منجق‌دوزی همراه است .

گيوه مردانه كردي يا كلاش: نوعی گيوه مي باشد که خاص مناطق كردنشين كشور بوده و محل اصلي توليد آن ناحيه اورامانات است .

گالش نوعی پاپوش تمام پلاستیکی است که بیشتر در استان های شمالی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

شهرت گیوه سنجان

شهرت گیوه سنجان

 گیوه بافی از صنایع دستی روستای سنجان از توابع اراک است که اصالت و کیفیت آن برای دو دوره در سال های 2010 و 2012 از سوی سازمان جهانی یونسکو به تایید رسیده است. این محصول مشتریانی زیادی در داخل کشور به ویژه از تبریز و مشتریان خارجی در شهرهای بغداد، سمرقند، حلب و قاهره دارد. البته در حال حاضر مشتریانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهایی همچون آلمان و آمریکا نیز از خریداران عمده گیوه سنجان هستند. که هر ساله بخش عمده ای از تولید این محصول به مکان های ذکر شده صادر می گردد و موجب ارزآوری می شود.

گیوه سنجان اراک

گیوه سنجان اراک

قدمت صنعت گیوه دوزی در استان مرکزی به دوره قاجاریه می رسد و هم اینک گیوه دوزان این استان در شهرهای ساوه، کمیجان، محلات، اراک و سنجان فعالیت دارند.گیوه سنجان کفشی سنتی بافته شده با الیاف پنبه‌ای و کف چرمی است که به دلیل خنکی و راحتی هنوز هم طرفداران خود را دارد؛ قدمت تولید این پایپوش در سنجان اراک به بیش از 300 سال می رسد.

در گذشته زنان سنجان بافندگان اصلی گیوه بودند و اغلب بعد از کارهای روزانه و در زمان فراغت، شروع به بافتن آن می کردند. اکنون نیز در کنار کارگاه های محدود تولید گیوه، زنان سالمند که از کودکی این حرفه را آموخته‌اند به گیوه بافی اشتغال دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید